Isolering

Jag läser lokala tidningen om Gunnars flygplats och dess nedläggning. En ny isolering av dödshålan står i antågande.

Jag kom till Stensele 1973 som då var en sprudlande jordbrukskommun med butiker av alla slag, banker och bensinstationer. Sen har det bara gått utför. Allt blev komprimerat och mycket försvann till Storuman. Gunnarns flygplats är belagt 4 mil från självaste centrum av Storuman och har varit en bra kommunikationslänk till inlandet. Jag fick vara med om uppstarten av flyget, men tackolov är jag inte med vid nedläggningen.

Eftersom jag inte har någon större anknytning till hålan så har jag egentligen inte så mycket att säga mer än att jag ser en by, ett samhälle, en kommun som slutat utvecklas. Det har bara gått bakåt de senaste åren och man ser det förmodligen inte lika tydligt som vi som har flyttat gör. När man kommer till en stad så förstår man hur sent utvecklad inlandskommunerna är när det gäller kollektivtrafik och kontakt med verkligheten.

Man lever skyddad från utveckling på alla plan.

Att en av kommunens personer i ledningen faller i gråt borde vara en väckarklocka för alla för då har man nått maktlösheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0