7- det heliga talet

Från www.e24.se

John Gottmans viktigaste punkter för att få kärleken att hålla handlar mycket om att lära känna sin partner och att dela varandras toppar och dalar i livet.
 

1. Lär känna varandra och lär er allt om vad ni gillar och ogillar, och era önskningar och drömmar.


2. Fokusera på det som är positivt och allt fint ni har upplevt tillsammans.


3. Prata mycket med varandra - tala om hur dagen har varit, hur du tänker och vad du varit med om. Bränslet för riktig kärlek är inte lyxupplevelser eller romantiska resor utan helt enkelt hur vardagen ser ut.


4. Dela makten. Inspirera varandra och försök att hålla förhållandet så jämlikt som möjligt.


5. Arbeta med era problem genom att kommunicera med varandra. Försök att kompromissa så mycket ni kan. Enligt Gottman är det frun som tar upp problem 80 procent av gångerna medan mannen försöker undvika att diskutera dem.


6. Om ni kör fast när det gäller någon konflikt - försök att hitta var skon klämmer genom att försöka förstå din make/makas känslor.


7. Hitta eller skapa något gemensamt, som att dela något intresse, traditioner, synen på livet och värderingar.

Det ser lovande ut :-) 7 års krisen är ju en klassiker men om man satsar på en punkt per år att jobba extra hårt med så fixar man den krisen med bravur, tror jag iaf. Mitt förhållande är inne på sitt fjärde år så jag ska försöka dela med mig av makten .-) Just nu är jag påväg till jobbet och min älskling ska skura alla köksluckor och väggarna idag. Det är väl maktfördelning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0